Niki Renkema

ONDERNEEM

EERLIJK

AMBACHTELIJK

VERS

Kunsthistorica lekker met de laarzen in de modder

Ze zit vol verrassingen. Niki Renkema (32) studeerde kunstgeschiedenis, maar gooit het roer radicaal om…

Tijdens haar studie kunstgeschiedenis had Niki, samen met haar vriend, een moestuin waarin ze zich naar hartenlust uitleefde. Na haar afstuderen had ze diverse kantoorbanen, maar natuur en dieren, dat blééf kriebelen. “We hebben een boerderij gekocht in het Gelderse Stokkum en willen ons richten op vleesproducten. Kleinschalig en met verschillende soorten dieren. Twee à drie koeien, wat varkens, vijftig tot zestig kippen en heel misschien schapen.” Minder vlees eten, maar dan wel van topkwaliteit, met oog voor het milieu, biodiversiteit en dierenwelzijn. En met veevoer dat op hun eigen land wordt geteeld. Dat is in de notendop wat Niki voor ogen heeft. “Vorig jaar hebben we twee biggen gekocht en die zijn inmiddels geslacht. Ik heb zelf gerookte ontbijtspek gemaakt, droge en verse worst. Enorm leuk om te doen. De vleesproducten zijn nu alleen nog bestemd voor familie en vrienden.”

Goede basis

Niki pakt alles grondig aan en volgde een training Vleeskennis bij het SVO. En momenteel doet ze de Ondernemersacademie Food. “Deze opleiding geeft je een goede basis wanneer je als ondernemer aan de slag wilt. Dat heb ik nodig, want ik heb geen ondernemersachtergrond.” Ze is enthousiast over het lesprogramma. “Je gaat naar locaties, wat heel inspirerend is. Helaas ligt dat nu stil vanwege corona. En verder word je een-op-een gecoacht. Je wordt goed ondersteund in je voorbereidingen om een bedrijf op te zetten of over te nemen. De gastdocenten hebben een goed verhaal; op alle aspecten van je bedrijf wordt ingegaan. De opleiding is echt een aanrader.”

Behapbaar

Niki krijgt zelf weliswaar niet te maken met bedrijfsovername of personeel, maar tóch vindt ze het handig om daar meer over te weten. “Je haalt er nuttige dingen uit en je krijgt nieuwe inzichten.” En heel leerzaam is de tip om je plannen kleiner en behapbaar te maken. “Daardoor is mijn plan gaandeweg ook beter geworden. Eerst wilde ik een winkeltje met een terras, maar dat wil ik niet meer. Ik sta liever met mijn laarzen in de modder en laat klanten zien hoe de varkens buiten leven en we kunnen bijvoorbeeld samen de kippen voeren. Ja, het klantcontact vind ik erg belangrijk.”

Het uiteindelijke doel van Niki en haar vriend is: kunnen leven van hun boerderij. “Wel stap voor stap, hoor. Onze banen te zijner tijd langzaam afbouwen en dit steeds verder opbouwen.”

Regenboog

Geen standaard winkel dus, maar waar gaan ze hun klanten dan vandaan halen? “We willen een afhaalmogelijkheid op aanvraag. Dat kan dan via de app, mail, social media en een bordje aan de straat. Daarbij richten we ons op ons eigen dorp en op het nabijgelegen stadje. Gelukkig zitten we op een gunstige locatie langs een fietsroute. En vlak bij Duitsland. Er komen hier vrij veel toeristen.” Ze lacht. “We hebben al iets wat ons onderscheidt: we hebben diverse soorten kippen die allerlei kleuren eieren leggen. Tot blauw en gespikkeld aan toe. En die verkopen we samen in één doosje. Daar zitten dus alle kleuren van de regenboog in.”

Durf jij het aan?

Herken je jezelf hierin en durf je het aan om je droom te volgen? Heb je werkervaring? In de foodbranche of als zij-instromer? Dan is het foodondernemerschap misschien wel iets voor jou. Op de Ondernemersacademie Food leer je alle vaardigheden en competenties die je daarvoor nodig hebt.

Het achterlaten van je gegevens betekent geen definitieve inschrijving. We zullen altijd eerst telefonisch contact met je opnemen. Ook als je nog aanvullende vragen hebt kun je je gegevens achterlaten.